Náklady nevědomosti

Zákazníka můžete k nákupu přemlouvat jen do určité míry. To, co skutečně ovlivnit můžete, jsou vaše náklady.

Využíváte naplno možnosti řízení nákladů? Víte kde, kdy a hlavně PROČ ten který náklad vzniká?

Který výrobek vyžaduje nejvíce kapacity vašich zdrojů (ať už stroje nebo času konkrétního člověka)?

Řídíte i „neúčetní“ náklady ušlé příležitosti? Jaké jsou vaše náklady financování? Zahálí vám peníze v bance nebo je máte utopené v nedobytných pohledávkách či v zásobách?

 

K čemu je dobré toto znát? „Náklady přeci vznikat musí. A když je jich mnoho, tak je někde seškrtáme a ušetříme.“

Řízení nákladů; Druhy nákladů

 

Protože svět se neustále mění a s ním se mění i problémy, které řešíte. To, co jste včera zachránili pomocí snížení spotřeby materiálu, už zítra budete muset řešit třeba změnou sortimentu (k tomu potřebujete vědět, které náklady jsou skutečně variabilní a jak vaše výrobky využívají kapacitu fixních nákladů). A když dáte přednost výrobku, který víc stojí než vydělává, tak bude výsledkem vašeho rozhodnutí ztráta.

Náklady nevědomosti jsou tedy vlastně náklady nesprávného rozhodnutí, a jako takové zahrnují:

  • Ztrátu času. Než přijdete na to, že jste rozhodli chybně, tak to chvíli trvá. A o to se prodlužuje doba, po kterou není problém vyřešen.
  • Ztrátu finanční. Až do chvíle správného rozhodnutí vám nabíhají náklady (zejména ty alternativní, tj. náklady ušlé příležitosti).
  • Ztrátu jistoty. Poučíte se z chyby? Jaké je riziko, že příště opět rozhodnete nesprávně?

Pro rozhodování potřebujete správné informace. A potřebujete je včas. To řeší systematický reporting.

 

Dále na těchto stránkách:

Více o reportingu

Riziko nicnedělání

Více o controllingu

Externí odkazy:

HTC opět ve ztrátě. Firma omezí výrobu nižších modelů

Čeští obchodníci mají problém se strukturou zásob. Zjednodušení nabídky zboží ale může přinést vyšší zisk

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *