Nemáte rádi překvapení ve vašem podnikání?
Jsou výsledky vašeho podnikání spíš nahodilé než pravidelné?
Chcete vědět, jaké jsou budoucí důsledky vašich dnešních rozhodnutí?
Chcete reálně ovlivňovat své náklady?
O controllingu bylo napsáno mnoho knih a článků. A i zde platí „co autor, to jiné pojetí“ (jinak by stačila kniha jedna a ta další by se už neprodávala). V podstatě jde ale vždy o zkušenosti úspěšných firem, více či méně zobecněné. Na začátku jsou tedy vždy reálné problémy a reálné metody, jak tyto problémy řešit. Controlling je definovaný svým cílem = pomoci majitelům/manažerům při rozhodování o jejich podniku. Controlling se zaměřuje hlavně na:
- cíle podniku (převedené do plánů a rozpočtů)
- budoucí vývoj (minulost už neovlivníme, ale poučíme se z ní)
- tzv. úzká místa (ta místa, kde „to vázne“)
V praxi může controlling podniku zajišťovat celý tým finančních analytiků nebo jen jeden člověk během několika hodin práce měsíčně. A může jít o složitě provázané analytické a prezentační aplikace nebo i jediný soubor v Excelu. Ale neměly by chybět tyto činnosti:
- přehled o všech informacích dostupných v podniku, a to finančních i nefinančních
- výběr těch informací, které jsou klíčové pro strategii a cíle podniku
- definování vhodných ukazatelů, které měří a popisují strategii podniku
- stanovení žádoucích hodnot těchto ukazatelů
- vytváření výhledů budoucího vývoje ve více variantách (scénáře)
- koordinace všech činností v podniku pomocí plánu a rozpočtů
- pravidelné sledování vývoje ukazatelů (reporting), analýzy odchylek od předpokladů
- návrhy řešení a doporučení
Samotné rozhodnutí už je na majiteli / manažerovi podniku.
Dále na těchto stránkách: